Trening O-festivalløype (09/11/2014)
Time: 36:39
Average HR: 164
Maximum HR: 172
D21-løypa fra o-festivalen i fjor. Fokus: Retning ut av post/retning. Tid bak beste strekktid i parentes.

1) (+22) Fulgte stien. Ble litt forvirra da stien forsvant i løvet, men så den store kollen foran meg. Satte meg litt fast i noen vindfall da jeg passerte kollen, men kom meg ned i myra og over ryggen.
2) (+3) Ned i myra. Så flata med høydepunktet derfra, og da jeg kom dit, så jeg ryggen/skrentene foran posten.
3) (+24) Tenkte først å løpe rimelig rett på, men da jeg så et fristende tråkk opp til høyre, ombestemte jeg meg. Men gjorde det iallfall maksimalt enkelt - helt til jeg ikke hadde lest kartet nøye nok og trodde den siste myra skulle gli rett over i riktig søkk. Forstod det ganske raskt, men tapte 10-15 sek.
4) (+1.15) Usikker på veivalget, men syntes en trasé rett til høyre for streken så grei ut. Ble imidlertid endring i planene da jeg begynte å vike til venstre ved det første grønne området (einerkratt). Ikke spesielt fint over den neste kollen heller. Og da jeg heller ikke klarte å holde meg oppe i sadelen, men dumpet ned i myra mellom den siste stien og posten, ble det totalt sett altfor mye opp og ned og einer.
5) (+1.18) Manglet vel egentlig en plan, men hadde vel en idé om mer el mindre rett på. Fikk imidlertid ikke bestemt meg for om jeg skulle bruke kompass, lese kart eller bare løpe ut til den store stien, mistet kontrollen og ble klatrende ned stup og stein før jeg leste meg inn i myra i stisvingen. Derfra virket det like greit å løpe rundt. Fint å løpe inn mellom grøftene.
6) (+32) Plan = rett på. Runda litt venstre bort til myra, og tror ikke det var så dumt. Men så ombestemte jeg meg igjen, og dro til høyre for begge stupene fordi det så finest ut å komme opp der. Grei retning over kollen, men stoppa noen sekunder i søkket før jeg ble sikker på at jeg skulle til venstre.
7) (+50) Vurderte venstre og rett på, men overså helt det raskeste: høyre. Knota meg fast i noen vindfall før jeg kom ut på myra. Men derfra var det iallfall greit: Sti og inn bak høydepunktet.
8) (+14) Så kollen øst for 8.posten opp fra søkket, så visste vel egentlig hvor jeg skulle da jeg forlot 7.post.
9) (+9) Rett på. Gps-en avslørte at jeg "stempla" under naboskrenten.
10) (+0) Ut søkket og retning mot østkanten av kollen. Hadde ryggen til Tone (som løp økta rolig), noe som framfor alt inspirerte meg til å "gutse" litt mer ned bakken.
11) (+16) Skal ikke påstå det gikk fort ned bakken, men tenkte at jeg iallfall ikke måtte bli løpt forbi av en som løp "rolig". Vingla litt på vei over den første kollen, men fikk lagt en plan (mellom koller og retning mot posten) som jeg klarte å gjennomføre bra. Passerte skrenten og kollen og løp til steinen dukket opp.
12) (+9) Retning mot søkket. Litt usikker på hvor jeg skulle opp, men fikk overbevist meg selv om at jeg ikke kunne gjøre så mye galt så lenge jeg løp i riktig retning. Fulgte siden av kollen til posten.
13) (+3) Dro litt høyre ut av posten fordi det var finest å løpe der. Fikk svingt meg tilbake mot streken, og så kollene jeg skulle opp mellom på god avstand.
14) (+28) Retning og ut søkket. Knota litt før myra, som var våt med stor v. Kom meg opp bakken, krysset stien og myra og kom meg inn mellom høydepunktet og kollen.
15) (+5) Retning mot kollen v/posten + så stupen til høyre. Men knota altfor mye for å finne en god løpstrasé.
16) (+12) Hadde sett hvor jeg skulle på vei inn mot posten. Så litt for seint at det gikk et fint tråkk rett ut til stien, tror det hadde vært litt bedre. Droppa innløpet siden hullet i gjerdet var historie og det var hester som trente på banen.

Tja... Selv om økta var nesten fri for postbom, varierte gjennomføringa fra bra til mindre bra (også kalt dårlig). Legge og gjennomføre strekkplaner står nok på fokuslista neste økt. Men uansett var det, selv om verken løypa eller årstiden var av de verste, en liten milepæl å gjennomføre ei elite-mellomdistanseløype på nogenlunde anstendig vis.
Show comments (0)

Trening O-festivalløype (09/11/2014) Trening O-festivalløype (09/11/2014)