NM mellomdistanse kvalifisering (12/09/2014)
Category: Konkurranser
Time: 26:30
Average HR: 169
Maximum HR: 179
Var ganske spent før start i årets hovedmål, selv om målet vel egentlig nådd i og med at jeg stilte til start. Drømmemålet, finalen, må imidlertid forbli en drøm minst ett år til.

1) +15 (18) - God start. Var ganske nøye med retningen, og var glad for det da jeg kom opp på toppen og terrenget var litt mer diffust enn tenkt. Så imidlertid steinen sør for posten ganske tidlig.
2) +0 (1) - Retning. Registrerte søkket til høyre. Rett i.
3) +1.45 (16) - Ca 1 min tidstap. Hadde egentlig tenkt å løpe sti til venstre, men da jeg kom ned på den første myra, fikk jeg for meg at det var for feigt og bestemte meg for å løpe rett på i stedet. Har opplevd liknende på flere økter i høst: Det føles som jeg totalt har mistet magefølelsen for veivalgsuttaking, og selv enkle veivalg føles som en mynt-kron situasjon. Gjennomføringa var imidlertid grei, selv om jeg kanskje kunne løpt litt mer rett på i starten av strekket og at jeg satte meg litt fast på den siste store myra før posten. Fikk i det minste en lett inngang: Bare å følge søkket til etter stupet og så til høyre.
4) +0 (1) - Retning. Ned på flata og fulgte søkket videre ned.
5) +48 (23) - ca. 40 sek tidstap. Hadde egentlig en god plan, men tukla det til på slutten. Fulgte myra og tok opp ved skrent/stein. Hadde imidlertid forventet å se skrenten ved posten tidlig, og da den ikke dukket opp, fikk jeg for meg at jeg var for langt opp. Leste meg inn på stein og høydepunkt i søkk, men tapte også litt på et digert vindfall som da var kommet mellom meg og posten.
6) +9 (9) - Tok det veldig rolig ut av posten for å komme inn i orienteringa igjen. Innså at posten var enkel: Komme seg ned i riktig søkk, forbi skrenten og til venstre ned i neste søkk.
7) +49 (18) - Ned på myra og ut på stien. Fulgte denne og et tråkk videre inn søkket og forbi den gule myra. Prøvde å holde retningen over hogstfeltet. Stoppa så vidt på stien for å være sikker på at jeg var riktig, og fortsatte over kollen til posten.
8) +10 (15) - Retning. Kryssa søkket og over/langs kollen.
9) +23 (16) - 10-15 sek nøling. Merka at jeg dro litt venstre ut av posten. Var usikker på hvor mye ut av kurs jeg var kommet, og stoppa på stien for å lese meg inn. Nølte en del videre også, helt til jeg kunne ane konturen av det vide søkket med posten.
10) +49 (24) - 30-40 sek tidstap. Ut på stien, fulgte denne litt og ned søkket. Sleit med å løpe. Trodde jeg kom ut på stien ved kollen rett sør for ringen (men var ved skrenten). Så riktignok en kolle til venstre som ikke var på kartet, men hvem bryr seg vel om det. Fortsatte på retning og så en stein som lå på en kant. Ble veldig overrasket da posten ved steinen hadde feil kode, men innså raskt hvor jeg var og dro opp til posten.
11) +10 (19) - Så posten da jeg kom ned på myra, men beina begynte å få nok av nedoverbakker.
12) +14 (22) - Nølte litt på toppen av motorbanen, helt til jeg innså at de svarte rundingene var skurene som stod plassert her og der. Da ble posten enkel, men kan ellers bare gjenta siste del av forrige strekkommentar.
13) +4 (24)
M) +5 (26)

Tross ca. 2.30 min tidstap og 1.16 opp til kvalifiseringsplass, er jeg greit fornøyd med løpet. Jeg føler det speiler nivået jeg er på for øyeblikket ganske bra: Jeg løper generelt litt for sakte, er usikker på veivalgstaking, faller litt gjennom når det blir intensivt o-teknisk og taper mye nedover når beina begynner å bli slitne og knærne vonde. Det store plusset fra dette løpet var at jeg faktisk holdt følge på et par strekk (2. og 4.). De utgjorde riktignok ikke så mange meterne av løpet, men det er jo en start.
Show comments (0)

NM mellomdistanse kvalifisering (12/09/2014) NM mellomdistanse kvalifisering (12/09/2014)